Autosalony

Mitsubishi na Žižkově (1993)

V minulých příspěvcích jsme nejednou vzpomínali na dealera Mitsubishi – rakouskou společnost DENZEL Group. Ten byl v 90. a 0. letech předním dovozcem vozů s diamantem ve znaku.

Denzel v devadesátkách spolupracoval s řadou dalších společností a s jejich pomocí dodávali vozy Mitsubishi na náš trh. Jednou z nich byla společnost ICAS, spol. s. r. o.

ICAS vznikl v dubnu 1991 a jak bylo v 1. polovině 90. let zvykem, ihned začali rekonstruovat prostory pro prodejnu. Ta se nacházela na Husitské ulici č. p. 30 v Praze na Žižkově. Není tedy divu, že prostor musel být rekonstruován, poněvadž Žižkov byl po revoluci částí našeho hlavního města, která musela být vyčištěna a opravena tzv. „od podlahy.“

V roce 1992 uzavírá ICAS smlouvu se společností Denzel Praha, je tedy již jasné, že budou prodávat vozy Mitsubishi. V prvním roce fungování prodali okolo 120 automobilů – odhadují, že v roce 1993 prodají přes 200 vozů.

Prodejna Mitsubishi ICAS na Husitské ulici v Praze.

Servis byl potřeba

Prostor prodejny na Praze 3 byl opravdu malý a stísněný a stejně, jako další dealeři s reprezentativními showroomy v historických budovách centra Prahy, hledali větší místo pro servis a podporu prodaných vozů.

Podařilo se jim sehnat objekt na pozemku o rozloze tří hektarů v Nehvizdech u Prahy. Na pozemku byly haly, postavené pro účely zemědělského družstva, to však po změně politických poměrů nedokázalo prostory efektivně využít.

V Nehvizdech skladovali vozy a náhradní díly, mj. tam vyráběli skříňové hliníkové nástavby na užitkové vozy Mitsubishi Canter. Počátkem roku 1993 jich měli vyrobeno přes 80 a neúnavně pokračovali výrobním tempem v řádech 3 až 4 kusy týdně.

Servisní místo ICASu v Nehvizdech u Prahy, rok 1993.

Rychlost dodání aut a péče o zákazníky

Klientům, kteří v ICASu zakoupili Mitsubishi, poskytovali 15% slevu na servis a náhradní díly. ICAS zabezpečoval servis i pro jiné dealery včetně Denzel Praha.

Pokud měli vůz skladem, byl ihned k dispozici. Běžně měli skladem okolo 20 automobilů různých typů, především osobní a dodávkové modely.

Pyšnili se i tvrzením, že na zvláštní objednávky se u nich čekalo pouhé tři týdny, často i dříve. Vozy odebírali přímo u Denzela v Rakousku.

Interiér servisu ICAS. Nehvizdy u Prahy, rok 1993.

Populární modely

Počátkem roku 1993 byl nejprodávanějším modelem Lancer, v těsném závěsu za ním byl užitkový typ L-300 (jak v provedení dokávkovém, minibusu či malého nákladního vozu).

Taktéž byl zájem o vozy vyšších tříd – Galant a (dnes již pozapomenutou) Sigmu, terénní Pajero a dokonce se jim podařilo prodat sportovní GT – typ 3000 GT – za 2,8 mil. Kč.

4. března 1993 se v Česku představil Galant sedmé generace a od května téhož roku šel do prodeje. Pro starší typ Galantu měli nachystány zajímavé slevy.

Mitsubishi Lancer 1300 GLi, základní cena v roce 1993: 499 200 Kč.
Za volantem testovaného vozu na fotografii je legendární motoristický novinář, pan Tomáš Hyan.

Ředitelka

V čele pražské prodejny stála toho času paní Romana Hatašová. Ta vystudovala japonštinu a díky tomu, že tlumočila pro řadu dalších firem, se dostala k Mitsubishi Corporation. Opět tedy máme příklad šikovného člověka, jemuž pomohlo vzdělání k podílení se na rozvíjejícím se porevolučním podnikání.

Dobová reklama, rok 1993.

Co bylo dál?

Dle veřejně dostupných zdrojů firma existuje dodnes, avšak kdy přestali nabízet vozy Mitsubishi není známo. Jisté je však to, že ICAS, jakožto dealer Mitsubishi, zanikl.

V roce 2004 byl firmě vymazán předmět podnikání opravy motorových vozidel.[2] Usuzuji, že auta přestali opravovat a prodávat již dříve, před vymazáním onoho předmětu podnikání.

V roce 2004 taktéž opouští český trh firma Denzel. Myslím si, že mohu bezpečně tvrdit, že od poloviny 0. let to jde se značkou Mitsubishi z kopce. Postupem času vyřadili veškeré své sportovní modely z nabídky – v současnosti dostávají názvy legendárních vozů různá neatraktivní SUV a crossovery.

Jak tvrdil mistr Karel Gott: „v nejlepším se má přestat.“ Dovolím si tedy tvrdit, že ICAS přestal poskytovat Mitsubishi ve správnou chvíli.

Takto vypadá původní pražská prodejna ICAS v současnosti. Kolemjdoucí by ani ve snu nenapadlo, že se na Žižkově kdysi prodávaly vozy značky Mitsubishi.

Zdroje

  1. Dobové informace, fotografie a reklama – Auto Tip 8/93, foto: J. Maršíček.
  2. Další osud ICASu, rejstrik-firem.kurzy.cz, [online] dostupné zde.
  3. Aktuální podoba pražské prodejny: Google Street View, [online] dostupné zde.