Bazary Srazy Tuning Z cest (90. léta) Z cest (počátek 21. století)

Vzpomínka na Kadett (1995 – 2005)

Na našem sobotním setkání se objevil i Šimon s OPELem KADETT E. Tento vůz, i s pohodovým majitelem, byl na našem setkání velkým překvapením. Kadetti byli totiž hvězdy extrémního tuningu a zároveň lidovým „přibližovadlem“ v 90. a 0. letech. Během uplynulých patnácti let klesl počet hezkých kusů, v naší zemi, na úplné minimum. Šimon naštěstí stále reprezentuje zachovalé Kadetty s jeho pětidveřovým typem (motor 1.4i).

Kadett E se přestal vyrábět v roce 91, jeho licenční výroba však pokračovala v Koreji, kde se prodával pod názvem Daewoo Racer, později Daewoo Nexia až do sedmadevadesátého roku.

Kadetti se u nás objevovali už po revoluci, kdy byli častým dovozovým artiklem prodejců ojetin. Málokdy se našel v devadesátkách bazar, který by neměl tento typ vozu ve svém portfoliu.

Kadett v bazarové nabídce. Inzeráty byly publikovány v roce 1996, zaslal náš sledující Tomáš.

Čas ovšem plynul a jak jsem zmínil výše, spousta Kadettů posléze „umřela“ nejen díky korozi, ale také díky tuningu, kde byla spousta vozů zničena. V 0. letech byla totiž cena Kadettu už přijatelná, díly byly cenově dostupné i pro mladší lidi a tak byl Kadett častou volbou pro tuning. V dnešní době je tedy téměř nemožné vidět krásný, nezhuntovaný kus v sériovém stavu.

Pojďme si nyní připomenout některé tuningové stavby.

Toto je má srdcová záležitost. Pocházím ze Šumperka a tento Kadett E GSi mě provázel dlouhou částí mého dětství. Když jsem byl malý, bydleli jsme v polyfunkčním domě, ve kterém byl i obchod s auto a tuningovými díly. V dobách největší slávy počítačové hry Need for Speed Underground byl pro mě tento Kadett naprosto nepřehlédnutelný. Jako malý kluk jsem chodíval rád do tohoto obchodu ve volném čase a s majitelem jsem se také seznámil. Pan Petr jezdil s tímto vozem snad na všechny tuningové akce nejen v blízkém okolí. Objevoval se i na tuningu v Brně nebo Praze, což dokazuje dobová fotografie pana Josefa Bubly, jež vidíte výše. Fotografie byla pořízena v roce 2000 v Praze.

Z mého soukromého archivu… U vozu jsem byl vyfocen na tuningu v Bludově v roce 2005.

Sestava Opelů, Šumperk 2002.
Zdroj: uživatel „uncle Igor“ na webu „Kabriolety.com.“

Před obchodem parkovaly i další vozy. Kadett byl součástí party, která měla i Kadetta zeleného (5 dveřového) a červeného (opět 3 dveřového), sestavu doplňovala velice hezky zpracovaná replika Lotuse Omegy v podobě Opelu Omega A.

Sestava Opelů, Šumperk 2002.
Zdroj: uživatel „uncle Igor“ na webu „Kabriolety.com.“

Žlutý Kadett žije prý v dodnes v pěkném stavu v garáži svého majitele. Modrou Omegu jsem na vlastní oči viděl minulý rok, je stále v krásném stavu a s původními značkami. Zelený Kadett skončil ve špatném stavu v Duchcově na Teplicku a osud červeného Kadetta je mi neznámý. Tyto vozy jsou mou srdeční záležitostí a byly něco jako „základním kamenem“ mé lásky k autům a tuningu obecně. Barevnou sestavu považuji za nedílnou součást mého dětství.

Pojďme dál, zde další Kadetti z českých luhů a hájů…

Kopřivnice, 1995. Kadett GSi registrován v Praze.

Praha, 1999. Kadett E GSi Cabrio.

Výběr Kadettů z tuningu v Brně, rok 2000. Tuningu se nebáli ani majitelé typu Caravan (kombi).

Drobná evoluce jednoho Kadetta. První foto je z tuningu v Brně, rok 2000; druhá fotografie je opět z Brna, o rok později. Tento kus byl registrován v okresu Chrudim.

Další Kadett GSi byl registrován v okresu Opava. Fotografie byla pořízena v Odrách roku 2000.

Žlutý Kadett z okresu Cheb se ukázal na tuningu v Brně. Zelený, z okresu Kutná Hora, byl zaznamenán v Rychnově nad Kněžnou. Obě fotografie vznikly v roce 2001.

Červený Kadett ze Šumperka a zelený Kadett cabrio z okresu Prostějov na tuningu v Brně, rok 2002.

A na závěr Kadett GSi se širokým bodykitem. Tento kus byl upravován firmou MATTIG TUNING, registrován v okresu Vsetín. V roce 1999 byl nabízen v autobazaru Horizont ve Vizovicích za 149 000 Kč. Jak můžete vidět na druhé, spodní fotografii z Brna, pořízené roku 2000, svého nového majitele si bezesporu našel. Firma MATTIG funguje dodnes.

Zdroj fotografií: Soukromý archiv pana Radima Sochy a Josefa Bubly. Děkuji za sdílení, zaslání a důvěru.