Pozornému a pravidelnému čtenáři našich příspěvků jistě neunikl seznam hledaných vozů, u nichž jsme si nebyli jisti, zdali se na našich silnicích pohybovaly v první svobodné dekádě a na přelomu milénia. Ikonický japonský sporťák 90. let – HONDA NSX – si právoplatně získala své místo na seznamu a v minulém roce jsme ji objevili.
HONDA NSX se k nám oficiálně nedovážela. Přesto se v několika kusech na našich silnicích vyskytla.
I na Moravě se objevila NSX. NSX od Acury byla určena pro severoamerický trh.[1]
Pátrání bylo úspěšné!
Nalezli jsme náhodný kus, jenž byl na prodej na výstavě v pražských Holešovicích v roce 2000, v lednu téhož roku byla registrována moravská NSX, registrována v okresu Kroměříž.
Další tip vedl na sever a západ Čech. Tam byly údajně vlastněny hned dvě NSX, jeden kus byl registrován v okresu Cheb a druhý měl být z Ústí nad Labem, kde sídlí i tamější dealer Hondy – AUTO BEK.[2] Ihned jsem kontaktoval dealerství k získání podrobnějších informací, což bohužel zůstalo bez odpovědi.
Třetí tip vedl do Středočeského kraje. V 0. letech si tam dovezl NSX jeden pán přímo z USA. Splnil si tím sen. I tato NSX by měla být u nás, v dobré kondici.
Poslední tip vedl k údajně první NSX u nás. Na vůz, vlastněný v okresu Plzeň-Město, jsem byl upozorněn už v prvním roce fungování projektu. Dlouho se nám nepodařilo získat dobové fotografie, na kterých je vůz zachycen. To se nyní mění…
První NSX v České republice?
Údajně první NSX z okresu Plzeň-Město byla vyrobena v roce 1992 a v Česku registrována okolo roku 1996. V roce 2001 stála ojetá 1,5 mil. Kč. Cena vozu byla toho času pouze o 90 tis. Kč levnější, než základní cena nové HONDY S2000 (AP1). S potěšením oznamuji, že vůz je stále ve vlastnictví českého majitele a velmi dobré kondici. Dnes vozí karlovarské registrační značky.[3]
Jinak tomu není ani v případě novinářské S2000 na dobových fotografiích. I ta dnes vozí poznávací značky libereckého kraje.
Demo vůz Hondy
Pan Aurel K., jenž 20 let pracoval pro HONDU na Slovensku, upřesnil, že červená S2000 s poznávací značkou AKK 41-97 byla DEMO auto Hondy, které používali nejen novináři, ale i dealeři. A co víc? Dobové fotky prokazují, že auto mělo černé dvojče, vozící o číslo nižší poznávací značku!
„Předváděčka byla v září 1999 na Tále u Brezna na Slovensku. Před Breznem nám došel benzín, což je zachyceno na fotografii. Já jsem ten, kdo tankuje z kanystru…
S novináři jsme jeli okruh Tále – Valaská – Brezno – Mýto pod Ďumbierom – Tále. Večer po akci jsme sedli do aut a absolvovali noční jízdu z Nízkých do Vysokých Tater a auta zaparkovali přímo před Štrbským plesem. Toho času probíhala rekonstrukce hotelu, který dnes nese název Kempinski. Škoda, že jsme tam žádnou fotku nepořídili. Byla holt tma…“ vzpomíná pan Aurel.[4]
Zákazníci mohli žhavě novou S2000 zakoupit už v zimě na přelomu let 1999 / 2000. Cena: 1 380 000 Kč.
Zdroje
- Moravská NSX: soukromý archiv pana Marka Tuleja.
- Ústecká NSX: soukromý archiv pana Ondřeje Kmocha.
- Test NSX a S2000: Auto Tip 12/2001, zaslal Jakub Michalowský.
- Představení S2000 na Slovensku: soukromý archiv pana Aurela Klatika.
Všem výše zmíněným pánům děkuji za zaslání a důvěru.