Málokdo ví, že prvním autem, které vlastnil známý český herec a bavič Martin Dejdar, byla Mazda MX-5 1. generace. Sám Dejdar v jednom rozhovoru přiznal, že vlastnil málo aut.
Nejprve měl červenou a poté zelenou MX-5 s vyklápěcími světly. MX-5 vlastnil už v čase, kdy natáčel film Učitel tance (1995). Martinovi se líbilo, že Miata (jak je na jiných trzích MX-5 známá) měla mechanickou střechu. S vozem jezdil i v zimě a měl k němu hardtop. Vzpomíná, že i když s vozem parkoval v centru Prahy, nikdy se mu nikdo nepokusil proříznout střechu a vloupat se dovnitř. Auta se prý nikdo ani nedotkl.
S Mazdou spolupracoval dalších 12 let. Měl všechny – nadšencům dobře známé – a dnes již klasické modely: 323, 626, Xedox 6 a 9. Xedose 9 měl jako jeden z prvních v republice. Chvíli měl i RX-8 s Wankelovým motorem.
Ještě před pár lety si pochvaloval SUV od Mazdy a ve městě se proháněl Smartem se sunroofem a tažným zařízením! 😄
Poznávací značky s písmenem „F“
Na dobové fotografii Dejdara na golfu, opírajícím se o svou MX-5 2. generace, mě velmi zaujala poznávací značka, kterou auto mělo. Fkové značky byly svého času „divokou kartou,“ poskytující částečnou imunitu v provozu.
Trik byl v tom, že značky s písmenem F, neboli testovací značky, přidělovala policie na základě doporučení a garance Ministerstva dopravy a spojů (MDS) na jméno, nikoli konkrétnímu vozu. Jejich výhodou tedy bylo, že vlastník mohl značky přehazovat mezi svými auty dle libosti. Další výhodou bylo, že vůz s touto značkou mohl jezdit neomezenou rychlostí mimo obce! Okolo roku 1997 vydala policie a MDS celkem 400 podobných doporučení, z toho 50 pro osobní automobily.
Vše se mění v roce 1997, kdy ve voze, se značkou F, havaroval generální ředitel Benziny Josef Stanislav. Zákonodárci si potom na eFkové značky „posvítili“ a okolo roku 1998 jim rychlostní limit omezily na běžné rychlostní limity. Od té chvíle zájem o testovací značky rapidně klesnul.
Zdroj fotografie a informací o vozech M. D.: MazdaRevue 5/2017
Zdroj informací o změnách pravidel testovacích značek: archiv Hospodářských novin, online, dostupné zde