Renovace Z cest (90. léta)

Zachráněn hrobníkovi z lopaty!

Psal se rok 1991, když sjel z výrobní linky černý FORD ORION GHIA. Vůz ve verzi pro švýcarský trh, osazen benzínovým motorem o objemu 1.6 (77 kW) vynikal na první pohled zejména doplňkovým RS paketem, složeným ze spoileru, prahů a podnárazníků.

Ze „Švajcu“ k nám

V červnu roku ’91 přebírá paní Nicole O. svůj nový vůz u švýcarského dealera Fordu. Vůz vlastní přesně 6 let a najede s ním slušných 91 900 kilometrů. Poté se rozhodne vůz prodat dalšímu majiteli.

V druhé polovině 90. let „vyvrcholilo“ české poblouznění evropskými Fordy. Na silnicích jsou běžně k vidění Sierry, nechybí ani mohutnější Scorpia nebo drobnější Fiesty. Statistiky hovoří jasně. Značka Ford je nejoblíbenější na poli dovezených a prodaných aut. V roce 1997, kdy se černý Orion dostává do rukou pana Tesaře z Morkovic, uchvátí evropské zákazníky nově představený model Puma.

157 tis. Kč. Tolik 6 let starý Orion tehdy stál. V sedmadevadesátém roce to byla šílená suma! 80 tis. si musel pan Tesař půjčit, v bance dokonce museli mít externího ručitele. Ve výsledku s inflací se splátky vyšplhaly skoro až ke 120 tis. Kč.

Svoje si odmakal (1997 – 2019)

Ford byl pořízen ke každodenní službě rodiny Tesařových. Nesčetněkrát se s vozem jezdily dálkové trasy, absolvovaly se dovolené. Investice opravdu stála za to. Z doložené fotografie, kde se jelo na dovolenou ve složení Orion-Escort-Favorit, Favorit vůbec nestíhal a o pohodlí posádky se nedá ani mluvit.

Paní Tesařová vzpomíná, že Ford měl nejpohodlnější sedačky a látku v interiéru, kterou kdy měli. Dodává, že dodnes neseděla v pohodlnějším voze.

Cesta s Orionem do Chorvatska, rok 1998.

V kufru byla dodělána 12V zdířka pro zapojení ledničky, využívané zejména na dlouhých trasách. Když Tesařovi vyrazili poprvé s vozem na dovolenou, slunce jim skrze otevřený šíbr spálilo nohy, protože nebyli na tuhle vymoženost zvyklí.

Auto bylo intenzivně využíváno do roku 2013, kdy mu na tachometru svítilo úctyhodných 210 tis. kilometrů. Vůz je předán do vlastnictví otce pana Tesaře na občasné ježdění. Ten jej má přibližně rok.

Jednoho dne se pan Tesař starší rozhodl, že opraví Fordu výfuk. Práci úspěšně dokončil, a ještě toho dne večer umírá ve svých 80 letech.

Tesařovi na dovolené, rok 2003.

Ford následně vlastní syn pana Tesaře. Učil se v něm řídit a pravidelně s ním navštěvoval svou budoucí manželku. Na Oriona posléze přimontoval tažné zařízení, poněvadž stavěl dům. Ford je tedy využíván i ke stavbě domů a poté začínají problémy s elektrikou vozu. Je rozhodnuto. Ford je umístěn do inzerce.

Zachráněn hrobníkovi z lopaty! (2019 – současnost)

V roce 2019 přichází na scénu náš pravidelný čtenář Jiří P. Toho času se nudil a procházel inzerci zajímavých vozů na internetu. Jirka píše:

„Na webu rajveteranu.cz jsem objevil v inzerci Ford Orion, s kroměřížskou okresní registrací v RS paketu a cena „dohodou“. Chvilku jsem to přecházel, ale nedalo mi to a říkal si, že by to bylo zajímavé auto na denní používání, že jen opravím drobnosti a bude se jezdit. V té době jsem měl „jen“ dvě auta, takže proč nemít další… Na Oriona jsem se byl dívat za tmy a deště, čekal jsem hodně koroze jak to u starších Fordů bývá, ale nefunkční elektriku ne. Dohodli jsme se na ceně 8000 kč vzhledem ke stavu vozu.

Ford v inzerci, rok 2019.

Za pár dnů jsem měl vůz přistavený v Kroměříži a s taťkou jsme ho odtáhli domů. V autě jsem se vezl poprvé a naposled na další 2 roky a to ani „nejelo po svých“. Říkal jsem si, že musím první vyřešit elektriku, jinak nemá smysl investovat čas a peníze do zbytku vozu. Problémem byla pojistková skříň, která nebyla kvalitně vyrobená a trápila všechny Escorty a vozy odvozené v letech 1991-2000. Musel jsem vyzkoušet 4 pojistkové skříně, než jsem narazil na funkční. Tohle trvalo víc jak půl roku. Původní šedý interiér se nedal zachránit, jak do vozu zatékalo, všude byla plíseň já objevoval víc a víc koroze. Také se musel sundat RS paket a vyříznout zadní okno, aby se objevila všechna rez. Pod baterkou byla díra, zadní nosníky z části neexistovaly, prahy, zadní lemy a přední blatníky bylo třeba vyměnit. Já při této rozborce ještě jezdil do Polska a na Slovensko pro součástky z Escortů a Orionů, abych si mohl poskládat ten svůj. Také jsem objednával díly z Německa.

Podařilo se sehnat RS tříramenný kožený volant, originální Ford rádio, kompletní další RS kit, protože původní byl popraskaný a byla v něm vyřezaná díra na tažné, interiér v jinačí barvě a další drobnosti. Tohle trvalo dalšího půl roku, takže renovace už trvala přes rok. O Vánocích roku 2020 se Orion dostal do karosárny. Následně byl do června v lakovně. Během léta roku 2021 jsem auto skládal dohromady, abych měl složeno před zimou.

Vůz před lakováním.

Jirka sehnal i originální kožený tříramenný volant RS.

V dubnu roku 2022 Orion prošel technickou kontrolou a já se mohl poprvé projet. Neskutečný zážitek! Sehnal jsem ještě dobové obutí – třípaprskové alu kola z RS katalogu doplňků, aby to dělalo parádu. Někdo by mohl říct, že to je obyčejný Ford, který si nezasloužil tolik času a peněz. Nicméně, kdy naposledy člověk viděl Ford Orion, jako bonus v exkluzivní Ghia výbavě a s RS paketem? Navíc okresní registrace a kompletní historie vozuk tomu. Myslím si, že si zasloužil nový život.

Teď z něj je víkendovka a vůz pro radost na hezké počasí. Beru to jako privilegium vozit se v něčem takovém. Navíc jsem koupil originál prospekty jak pro auto samotné, tak pro RS doplňky. Ještě se mi podařilo sehnat dobový model Orionu v černé barvě! Ano, nemám hotovo, stále zbývá nandat RS paket, rozleštit lak, nalepit odznáčky a spoustu dalšího…“

Jirka se vydal ukázat vůz původnímu majiteli – panu Tesařovi s rodinou. Z výsledku renovace vozu byli velmi nadšení a všichni se u vozu nadšeně fotili. Nevěřili, že se auto ještě někdy vrátí na silnici v takto super kondici, poněvadž byl doopravdy ve stavu „před smrtí.“ Jirka jej díky svému úsilí a investicím vzal hrobníkovi z lopaty.

Pan Tesař byl ze zrenovovaného vozu nadšený, rok 2022.

Pevně doufám, že se s tímto krásným kouskem techniky Jirka vydá i na náš letošní sraz, který bude v Autokině Strahov již 2. července.

Zdroj: soukromý archiv pana Jiřího Petery. Děkuji za zaslání, sdílení a důvěru.