V předchozím příspěvku jsem zmínil všech pět oficiálních dealerů vozů značky VOLVO. V roce 1998 se k pětici přidává dealer šestý. Ten konečně sídlí v dosud nepokryté oblasti naší vlasti – na severní Moravě.
Ostrava ’98
Šestý dealer byl zkrátka nutnost. Vozy značky VOLVO bylo možné zakoupit pouze na jižní Moravě a to v Brně a Bohuslavicích u Zlína. Potenciální zákazníci této severské značky, sídlící na severní Moravě, byli nuceni navštěvovat jih nebo Čechy, což nebylo příliš blízko. Zejména, pokud klient žil například v Českém Těšíně.
Nezapomínejme, že stále byly devadesátky a svět byl zcela jiný než nyní. Když se dnes odhodláte ke koupi auta, pomáhají vám při výběru různé online konfigurátory nebo podklady v PDF. Formát PDF sice existuje od roku 1993, toho času však běžní lidé stále preferovali tištěnou – papírovou formu katalogu. Ani virtuální realita nám dnes neposkytne dokonalé prozkoumání vozu. Nejlepší je to zkrátka naživo.
Je leden 1998 a v Ostravě vzniká společnost SVEN CAR s. r. o. Prodejce se specializuje výhradně na značku Volvo, nechybí ani autorizovaný servis. Svou činnost dělá natolik dobře, že podnik obstojí i v „zatěžkávací“ zkoušce času. Na rozdíl od pražské firmy AUTO HASE, která zkrášlovala naše silnice severskými vozy do roku 2012, působí SVEN CAR na našem trhu dodnes.
Předváděcí akce v Kopřivnici
Jako každý jiný dealer, i Sven Car pochopitelně využíval vhodných příležitostí k výstavě nových modelů. Jinak tomu nebylo ani v Kopřivnici roku 1998, kde představili absolutní novinku – model S80.
Es-osmdsátka nahradila model S90, který byl v prodeji osm let. Od svého uvedení na trh se stala vlajkovou lodí – sedanem značky Volvo. Ve dvou generacích setrvala v prodeji až do roku 2016.
VOLVO S80 se představuje v Kopřivnici, rok 1998.[1]
Neobvyklá poznávací značka
Povšimněte si též zvláštní poznávací značky s písmenem „F.“ Ta sloužila k testovacím účelům a mj. umožňovala svému držiteli jezdit mimo obec neomezenou rychlostí. Není divu, že ji Sven Car využil právě na vlajkových lodích značky Volvo. Nejsilnější motor v S80 T6 se pyšnil ohromnými 200 kW (268 koní). Ve spojení s poznávací značkou F poskytovalo svezení jeden z nejdynamičtějších zážitků, který jste toho času mohli na našich silnicích zažít.
„Fkové“ značky byly vysoce žádaným objektem a pro běžného smrtelníka bylo nereálné je získat. S omezenými pravomocemi se používají ke stejnému účelu i v současnosti.
Strejda Volvista
Pan Zdeněk P. píše:
„Můj strýc byl na Volva od začátku 90. let zatížený. První 740 si dovezl z Itálie v roce 1991. Pak měl i 760. Od roku 1998 chodil za panem Balcarem do Svencaru a konzultoval s ním pak výběr úplně nového vozu. Zvažoval pořízení S80 2.5 TDI, ale pan Balcar mu říkal, že v roce 2000 vyjde nový model S60 a že ten by se k němu hodil víc. Takže můj strýc při jakékoliv návštěvě Ostravy zajížděl i do Svencaru, pana Balcara neustále „otravoval“ s testovacími jízdami a konzultacemi. Vyvrcholilo to tím, že už v roce 1999 došla panu Balcarovi trpělivost s mým strýcem a zaslal závaznou předobjednávku na dvě nové S60 přímo do Gothenburgu. Takže první dvě S60, které byly objednány do Česka mířily k panu Balcarovi a mému strýci.“[2]
Zdroje
- Fotografie VOLVA S80 – soukromý archiv pana Radima Sochy.
- Zaslal Zdeněk Proske.
Oběma pánům děkuji za sdílení a důvěru.