V uplynulých letech pozoruji masivní úbytek některých populárních a lidových vozidel z 90. let na našich silnicích. Důvody jsou zřejmé. Vše má svou životnost a ne každý majitel se ukázkově a správně o své vozidlo stará, často je životnost vozu značně snížena. Mám-li jmenovat konkrétní modely vozidel, které postupně zmizely, vybaví se mi například poslední generace Fordu Escort, Fiat Brava a Bravo, Opel Astra F nebo první generace SEATu CORDOBA.
V 90. letech byly vyhrazeny poznávací značky s okresním kódem MBS vozům z koncernu Volkswagen Group, mezi nimi byl (tehdy nový) Seat Cordoba.
Cordoba byla představena v létě roku ’93. Design navrhl italský návrhář Giorgetto Giugiaro. Vůz poskytoval širokou škálu motorů od benzínové 1,4 až po turbodiesel o objemu 1,9 L a byl velice oblíbený mezi českými motoristy.
V roce 1996 se přidaly, ke klasickému sedanu, také karosářské varianty kupé a kombi. Kupé bylo nabízeno pod označením Cordoba SX a automobilka jej homologovala pro závody v kategorii WRC. V roce 2000 přišel facelift a o dva roky později byla nahrazena generací druhou.
Cordoba byla často vyhledávána i jako ojetina, a proto jsme ji pravidelně vídali na našich silnicích až do poloviny 10. let. Najít dnes Cordobu první generace v zachovalém stavu (ideálně s původními poznávacími značkami z 90. let) dá opravdu zabrat, nemluvě o variantě SX.
Červený kus na fotografiích byl registrován v okresu Nový Jičín okolo roku 1999. Jednalo se o model 1.9 SDI ve speciální úpravě od firmy Air Design. Vlastnil jej majitel autobazaru, ve kterém byla fotografie pořízena. V devadesátých letech jel do Čech kamion s novými Seaty Cordoba a Toledo. Kamion bohužel havaroval a tak byla nová auta ihned nabourána. Majitel se chopil příležitosti, Cordobu si vzal a opravil. Z havarovaného kamionu „vysvobodil“ i (tehdy naprostou novinku) Seat Toledo 2. generace, který byl také opraven.
Cordoba si místo v srdcích youngtimeristů z pochopitelných důvodů nenašla, přesto si myslím, že kupé SX stojí za povšimnutí.
Zdroj fotografie zeleného kusu: AutoTip 1996, zaslal pan @classiccars_in_prague.
Zdroj fotografie červeného kusu: Soukromý archiv pana Radima Sochy.
Oběma pánům děkuji za sdílení fotografií a důvěru.