Z cest (počátek 21. století)

Italská střela přijíždí!

V devadesátých a nultých letech měly italské vozy u nás silné zastoupení. Běžně jsme vídali Alfy Romeo nebo Fiaty. Kdo měl štěstí, zahlédl i supersporty.

Italská auta v naší zemi doplnila na počátku 0. let legenda. Legenda, která k nám přicestovala po vlastní ose až ze země původu.

LANCIA DELTA HF INTEGRALE

„Když táta přijel do Itálie a prohlížel si ji, neodpustil si dotaz na majitele – kdy bylo auto vyrobeno? Majitel mu stroze odpověděl, že je jedno, kdy to bylo vyrobeno! Je to LANCIA DELTA HF INTEGRALE!

Během konverzace a obhlížení vozu navštívili původního majitele jeho přátelé. Příjezd to byl jistě stylový, jelikož dorazili v Lamborghini Diablu. Údajně to byli podnikatelé.

Otec vůz koupil za 100 tis. Kč a vyrazil na 1300 kilometrů dlouhou trasu domů. Říkal mi, že tachometr hlásil průměrnou rychlost 230 km/h. Jediné, co mu konkurovalo bylo Lamborghini Diablo, Ferrari Testarossa a Porsche 911. Otec říkal, že když jedeš těch 230 až 240 km/h, tak kolikrát nestihneš ani sjet z dálnice.

Když přijel do Čech, tak na dvouproudové silnici měřila policie. Nikdo nebyl okolo a nevšímal si rychlosti, naměřili mu 220 km/h. Oba žluté světlomety byly zapnuté a holky na to ‚slyšely!‘ Během cesty na něj často mávaly.“

Evoluce vozu

„Původně to byla DELTA 4WD se základními 160 koňmi. V Itálii se předělala na HF INTEGRALE, čímž byl výkon zesílen. V roce 2003 se výkon ještě víc posílil na 480 koní. Zrychlení z 0 – 100 bylo 2,5 sekundy, max 250 km/h v omezovači.

Delta měla speciální podvozek Sparco, auto bylo 6 cm vysoko od země. Když se rychle vjelo rychleji do nějaké nerovnosti, prasklo horní uložení tlumiče.

Poté, co bylo instalováno a laděno větší turbo, střelilo to a urvalo intercooler, roztrhalo všechno těsnění a obal od tlumiče výfuku.“

Nejrychlejší?

„Bylo to nejrychlejší auto v Ostravě. Během vlastnictví vozu táta postupně zjistil, co si může dovolit a co ne. Dokázal si pohrávat i s motorkáři. Když přijel na červenou, motorkář se na něj otočil, aby zjistil, co stojí za ním. Motorkáři si mysleli, že mají nejrychlejší stroje v Ostravě, ale to se hrubě spletli! Na každých semaforech závodili. Divili se, když za nimi táta vystřelil a stabilně se jich držel!

Málokterý otcův kamarád dokázal vydržet jízdu na sedadle spolujezdce. Jeden se dokonce pozvracel! Jednou, když jeli na závody, kamarád natáčel ze zadních sedadel. Když letěli 240 km/h před obcí, ze strachu vytrhl madla ze střechy. Otec ho uklidňoval, že teprve na závody se teprve přijíždí.“

Tuhá zima

„Když přišla drsná zima, napadlo i 1,5 m sněhu, Ostravská babička se neměla jak dostat domů. V noci nic nefungovalo, ani semafory a přesto se pro ni jelo. Jediné, co otec na cestě potkal byly Jeepy, Tatry a Hummer. Vůz se stabilně držel!“

„Vůz se nakonec prodal a dnes ho má náš kamarád v Ostravě.“

Další fotografie ostravské Delty naleznete v galerii níže:

Pozn. autora: Příběh byl parafrázován tak, jak nám byl podán. Mysl deformuje vzpomínky, tzn., že při vyprávění mohlo dojít k nesrovnalostem.

Zdroj: Soukromý archiv pana Patrika Chvostka. Děkuji za zaslání a důvěru.