Srazy Tuning

Hondy v „zběsilém“ tuningu

0. léta byla až do circa své poloviny ještě extrémnější v úpravách aut, než devadesátky. Mohlo za to několik faktorů:

Prvním byly zahraniční trendy, které v USA vygradovaly do extrémů v 2. polovině 90. – tehdy se začala objevovat velká spousta extrémně upravených aut ve stylu „Rychle a Zběsile,“ která v podstatě ovlivnila i vznik prvního filmu a ten poté nezvratně ovlivnil celý svět.

Nelze však opomenout fakt, že extrémní úpravy běžných aut se objevily už v západní Evropě v 80. letech. Tehdy šlo šíleně drahý a prémiový tuning, o kterém se nám v Česku ani nesnilo!

Druhým faktorem byly peníze. Po roce 2000 se už naplno ukázalo, jak kdo umí hospodařit s penězi a kdo ne. Spousta tuningových staveb vznikla s pomocí půjčky, kterou bylo t. č. velmi snadné získat. Netřeba však též opomínat fakt, že podnikatelé, kterým se dařilo, se najednou mohli realizovat (což bylo vidět spíše na tuningových stavbách prémiových aut).

Další faktor byl lidský čas a chuť něco dělat. V té době ještě neseděli lidi u mobilů a sociálních sítí a museli se nějak zabavit. Koupit orezlou Hondu, tu si s kamarády podomácku vyvařit, v garáži nalakovat a upravit byl nejzábavnější způsob trávení volného času.

Čtvrtým faktorem byl přístup policie. Ta v té době tolik neřešila různé homologace, mnohdy dokázala i odlišnou stavbu pochválit a prohodit kus řeči o tom, co jste jak zrealizoval.

A v poslední řadě přístup techniků na TK. Tenkrát se ještě nefotilo, takže spousta věcí, podomácku vyrobených, v pohodě prošla kontrolou.

Holt to byla úplně jiná doba a éra tuningu 2000-2005 má speciální místo v mém srdci. Jsem totiž přesvědčen, že podobná souhra výše zmíněných faktorů už nenastane.

Zde drobná galerie upravených vozů zn. HONDA, fotografie vznikly v roce 2003.

Zdroj: Soukromý archiv pana Josefa Šváče. Děkuji za zaslání a důvěru.