Tak to je on, přátelé. Toto je příspěvek s pořadovým číslem 1000.
Vzpomínáte si ještě na legendární článek s KOENIG SPECIALS KS8? Náš nejúspěšnější článek, který navždy změnil povědomí o automobilových devadesátkách v České republice, má své volné pokračování.
Nezapomenutelný KOENIG KS-8, legenda našich v 90. letech.[1]
Ameriky před revolucí a po ní
Historie aut z USA na našem území je velmi bohatá. Stvrzuje to fakt, že se majitelé amerických aut pravidelně setkávali už za socialismu. Auta s USA se k nám dostávala zejména z ambasád, kdy jej vyřadili a následně prodali přes podnik zahraničního obchodu TUZEX. Občas se i stalo, že zahraniční resident projížděl s americkým autem naší vlastí a havaroval. Auto se mu nevyplatilo odtáhnout a opravovat a tak jej prodal místním lidem, kteří ho neodborně opravili a užívali.
Největším problémem amerik v předrevolučních časech byly náhradní díly. Z historie je dobře známé, že často chyběly díly i na evropská auta. Asi si tedy dokážete představit, že s amerikami to bylo tristní a tak se muselo často experimentovat a dostupné díly modifikovat.
Po revoluci vygradoval hlad po čemkoli západním (a hlavně americkém) na maximální stupeň. Objevovala se u nás všemožná americká auta, od dlouhých klasických sedanů až po sporťáky a OFF-ROADy, díly byly konečně k dispozici.
Mustang z USA ve svém „provozním“ hábitu, 2. polovina 80. let.[2]
Neobyčejný základový vůz
Přibližně v polovině roku 1994 pořizuje Danův otec ikonický CHEVROLET CORVETTE ZR1 (C4). Původně bílý vůz v provedení targa se pyšní 380 koňmi a šestistupňovým manuálem. Cena vozu se t. č. pohybovala okolo 2 mil. Kč. Dovoz z USA zajišťoval kamarád Danova otce, který též vlastnil autobazar v Praze.
Pamětníci jistě vzpomenou, že t. č. existovalo minimum amerických aut, které měly své evropské provedení. Můžeme například vzpomenout na ikonický Dodge Viper, který se už v 1. polovině 90. let objevil i v českém ceníku značky Chrysler. Všechna americká auta, ať ta přeznačkovaná, či dovezená, musela být upravena, aby mohla legálně do provozu. Bylo nutno upravit blinkry, pásy a mnoho dalšího… Na auta se vztahovaly i poměrně vysoké pojistky.
Prospekt firmy GEIGER US-CARS GmbH pro rok 1993.[1]
GEIGER US-SPORTWAGEN
Firma Geiger US-Cars GmbH upravuje auta z USA od poloviny 80. let. Po dodání upravené KS8 v lednu 1994, zajišťuje manažer z firmy Koenig-Specials též úpravu Corvette u Geigera. Zajímavostí je, že Geiger sídlil blízko sídla Koenigu, takže klient nepochybně osobně firmu navštívil.
Poklady uvnitř komplexu firmy KOENIG SPECIALS.[1]
Manažer, který se staral i o KS8, tedy zajistil veškerou komunikaci se zákazníkem, úpravcem, přepravu, zkrátka všechny potřebné záležitosti. Po dokončení úpravy bylo auto dopraveno do sídla firmy Koenig-Specials.
Danův otec vzpomíná, že cena úpravy se pohybovala kolem třetiny kupní ceny vozu. Částka 750 tis. Kč tedy nebude daleko od pravdy.
Upravená Corvette od firmy GEIGER před sídlem firmy Koenig-Specials, 1994.[1]
Život se žluťáskem a další úpravy
Život s tímto autem byl v Česku v polovině 90. let v zásadě velmi podobný životu s KOENIGEM. Křiklavě žlutá barva zajistila možná ještě větší pozornost, než Koenig. Díky extrémní šířce a nízké světlé výšce vozu musel majitel neustále dávat pozor, kudy jede.
Danův otec vzpomíná, že Corvette byla mechanicky spolehlivější, než Koenig. Především díky faktu, že motor zůstal v sériovém stavu a nikdy nebylo třeba odlaďovat problémy, jako u KS8.
O auto se staral jistý pan M., který byl špičkový mechanik a karosář a svého času vlastnil salon značky Peugeot. Dokonce měl sám pan M. jednu Corvette v garáži, a proto zajišťoval veškerý servis, včetně opravy bodykitu od Geigera. Bodykit od Geigera byl totiž pouhých 70mm vysoko od země. Není tedy divu, že byl opakovaně poškozen.
Pamětník vzpomíná, že Geiger Corvette byla naprosto návyková! Díky tomu, že si majitel následně nechal vykuchat výfuk (pro ještě extrémnější zvuk), byla ještě zábavnější. Oproti KS8 byla Corvette mnohem lehčí a díky sportovnějšímu sezení v autě, kdy byl práh v úrovni stehem, byl vůz mnohem agilnější, převážně v nižších rychlostech. Při jízdě za hranou přilnavosti byla lépe řiditelná – pouze plynem.
Sportovní jízda byla zvýrazněna – na svou dobu – nadčasovými sedačkami, které se daly dofukovat jak v oblasti beder, tak stehen, čímž nedisponovala ani KS8. Perfektní sportovní dynamiku podepsal nejen burácející motor a extrémní výfuk, ale též audiosystém značky BOSE.
Kde vůz skončil?
Corvette byla prodána zhruba v polovině roku 1995 společně s KS8. Vozy t. č. odkoupil nejmenovaný podnikatel a oba stroje měly údajně putovat do francouzského Monte Carla. Cesta Corvette se ale mohla zastavit ještě v České republice, pro to však důkaz není. Nejpravděpodobnější varianta osudu vozu je, že skončil v zahraničí.
Corvette byla velmi široká.[1]
Závěr
I po více, než 25 letech sleduje Danův táta veteránské srazy aut z USA s vidinou, že se Corvette objeví. Otec s úsměvem dodává, že KS8 chvílemi dost upozaďoval a radši si užíval zábavu za volantem upravené Corvette. Kdyby měl dnes možnost, vybrat se jedno ze svých tehdejších aut, bez váhání by volil křiklavě žlutou Corvette, upravenou od firmy Geiger!
Zdroje
- Vzpomínka, soukromé fotografie KOENIGA KS-8, CORVETTE a prospektu GEIGER — archiv pana Daniela S.
- Soukromý archiv pana Otamíra Švaňka.
Oběma pánům děkuji mnohokrát za zaslání a důvěru.