V 1. polovině devadesátých let se uskutečnila tzv. Expedice Bohemia. Během ní prošly testem prototypy českých obytných vozů.
Prvním z nich byla Škoda Carvok, což byla speciálně upravená verze Škody Favorit Pick-up se zvětšenou, obytnou skříní. Druhým byl český karavan od firmy Jecha-Caravan nesoucí název FAMOS. Do třetice všeho dobrého byla sestava doplněna německým karavanem od firmy Tabbert.
První etapa zkoušek probíhala v Orlických horách, po dobrých výsledcích a zkušenostech zamířila expedice do alpských zemí. Koncem dubna 1994 skončil zimní test a výsledky byly více než uspokojivé.
Expedice Bohemia 1994.
Expedice projela šestnáct zemí. Vozy obstály i v zimní verzi zkoušek, v níž se osvědčily tři zdroje vytápění včetně propan-butanu.
Český karavan FAMOS táhl FORD SIERRA XR4i, který byl registrován v okresu Kutná Hora. Německý Tabbert táhl Ford Sierra 1. generace, registrován v Praze. Tyto vozy byly registrovány až po revoluci, pravděpodobně se jednalo o dovoz.
Český karavan Famos neměl čelní sklo. Místo něj měl nosič na kola a lyže.
Kde jsou firmy dnes?
Firmy Tabbert a Jecha-Caravan dodnes fungují. Změny, které přinesly evropské regulace, je sice zasáhly, firmy však obstály.
Bohužel to samé se nedá říci o firmě Carvok – ta později vyráběla obytné skříně i na Felicie pick-up. Poté, co Škoda ukončila výrobu a prodej užitkových pick-upů, pravděpodobně skončili, jelikož o nich není jakákoli zmínka v obchodním rejstříku. V roce 1998 uvedli v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že je výroba velmi náročná právě kvůli novým, západoevropským pravidlům. Je tedy zřejmé, že produkce těchto skříní byla posléze nerentabilní.
Zdroj fotografie Fordů Sierra + karavan: Auto Tip 13/94; foto: F. Valach
Zdroj fotografií Škody CARVOK: Auto Tip 17/93