Vzít starý japonský vůz do zimy v dnešní době znamená mít pořádné koule! Slabá antikorozivní ochrana pohřbívá tyto vozy během zimy takřka „za živa“.
To co dnes vnímáme jako staré bylo kdysi nové a ochrana ještě silná! Tak například HONDA CIVIC VTi (EG6)… Toto úžasně praktické auto se nezdá! Díky motoru B16A2 VTEC DOHC byla závodním náčiním, oblečeným v decentním provedení. V lednu roku 1995 to zjistila i redakce Světa motorů, která si jej vypůjčila k testu…
Japonské vozy byly vždy něco jiného a v devadesátkách se lidi ještě nebáli být individuální. Když si lidé vydělali podnikáním peníze (nebo získali a následně prodali majetek v restitucích), jednou z prvních věcí, které si pořídili bylo auto.
Výsledkem byla spousta Toyot, Hond či Mazd a dalších japonských značek na našich silnicích. V 0. letech si tyto použité vozy kupovali od prvních majitelů tuneři, mladé rodiny či důchodci. Poslední zmíněná skupina lidí – důchodci – jsou zvláštní element. Pokud mají garáž, jsou schopni udržovat auto v nevídané kondici řadu let.
Problém nastane, pokud manžel zemře dříve než žena a ta je posléze na auto odkázána a neví co s ním. Připomíná mi to příběh, který mi vyprávěl jeden můj kamarád.
V inzerci se před lety objevila jedna Honda s točivým motorem řady B za směšnou sumu – řekněme třeba 20 tis. Kč.
V inzerci stálo, že má vůz špatný motor, ale přesto se chtěli na vůz podívat. Přijeli na místo – starší paní prodává vůz po manželovi se slovy: „já jsem jela na nákup a zničehonic začal motor dělat úplně jiný zvuk! Určitě s tím něco je, chlapi vemte si to, já už nemám na opravy takovýho auta nervy a určitě to bude drahé.“ Co se stalo? Paní jela na nákup a nejspíše náhodou se jí ve vyšších otáčkách aktivoval systém VTEC, o kterém nevěděla vůbec nic. Vyděsilo ji to natolik, že vůz prodala za směšnou sumu.
Zdroj: Svět motorů 2/95
Foto: Alena Nosková