Pamatujete si na nás? Stáli jsme ve většině městských ulic a na vesnicích. Měli jste nás rádi a my jsme vám rádi sloužili. Některým jsme sloužili lépe, některým hůře. Byli jsme vašimi prvními vozy, byli jsme u vašich životních okamžiků, byli jsme zkrátka tady.
Toto je pětice vozů, které se hojně vyskytovaly v našem okolí a dnes jsou již úplně „vymřelé“ nebo ukryté v garážích.
FIAT UNO
Una se začaly na našich cestách objevovat už před revolucí. Díky TUZEXu jej bylo možné zakoupit už za socialismu. V roce 1987 stálo 33 500 tuzexových Bonů – základní benzínová varianta s motorem FIRE 1000.
Po revoluci se stalo jedním z nejoblíbenějších, cenově dostupných, dovozů a jejich počet začal prudce stoupat. Na našich cestách se začaly objevovat i verze TURBO.
Fiat Uno TURBO, registrován v Ostravě mezi lety 1992 – 1993, fotografie z roku 1997.
Od přelomu 0. a 10. let začal počet malého modelu italské značky klesat. Ve finální fázi se jednalo o velice levná vozítka a spousta z nich už vyžadovala velkou péči. Té se jí ovšem nedostalo, jelikož renovace UNA nebyla v té době rentabilní. A tak končila UNA ve šrotu. Dnes je vídáme poskrovnu, spíše vůbec.
OPEL VECTRA (A)
Dalším vozem, který je dnes téměř vymřelý je první generace OPELu VECTRA. Ta se začala prodávat v roce 1988 a po Sametové revoluci byla k dostání i u nás. Nejslabší kusy bylo možné sehnat, v průběhu 90. let, i pod magickou hranici 200 tis. Kč.
Kouzlu Vectry neodolal ani Patrikův otec, který ji v roce 1996 pořídil za 280 tis (typ 1.8i).
Tento Opel Vectra je v rodině dodnes. Patrik má k vozu vztah, a proto se o něj ukázkově stará.
Vectry byly často využívány i jako vozy TAXI, spatřeny byly i ve vozovém parku státní policie.
BMW E30
Řadu 3 tohoto známého německého výrobce snad ani není třeba představovat. V devadesátých letech se začal na našich silnicích objevovat jak starší typ E21, tak i mladší E30.
Tak jako je dnes model E36 a E46 často první volbou tunerů, drifterů a závodníků, osud E30 byl „na chlup“ podobný. Spousta kusů byla zničena nešetrným zacházením nebo s nimi zub času „zatočil.“ Ceny tohoto auta byly po roce 2000 velmi nízko. Dokonce i vrcholný model M3 byl v 1. polovině 0. let dostupný za sumu okolo 300 tis. Kč.
Tato E30 325i patřila otci pana Pavla Ottla. Fotografie byla pořízena v roce 1995, vůz byl registrován v okresu Benešov.
E30 byly viditelné v každém městě, v hojném počtu, v různých provedeních. Vídávali jsme touring, sedan, coupé nebo cabrio a to jak v benzínovém provedení, tak dieselovém. Dnes je všechno jinak! Majitelé hezkých kusů si cení i základní model s motorem 1.6 na velké peníze.
Jsem přesvědčen, že ve šlépějích E30 půjdou i novější modely řady 3 (E36 a E46).
HONDA CIVIC (5. generace)
Civic byl původně volbou pro začínající řidiče, mladé rodiny nebo důchodce, kteří chtěli malé a obratné auto do města. V devadesátých letech byl však poměrně drahou volbou pro tyto skupiny lidí. Základní suma 469 tis. Kč byla na tehdejší české poměry dost vysoká.
Test Hondy Civic 5. generace v provedení VTi v magazínu Svět motorů, rok 1995.
Výraznější roli sehrál Civic na přelomu milénia a v 0. letech mezi ojetými auty. Díky prvnímu dílu, dnes již kultovního filmu, Rychle a Zběsile byl vůz zpopularizován a to zejména v provedení hatchback a coupé. Toho času už byla cena 5. generace Civicu přijatelná. V roce 2006 bylo možné sehnat Civic coupé i za 19 tis. Kč.
Spousta Civiců 5. generace bohužel „umřela,“ stejně jako BMW E30, díky nešetrnému zacházení, závodění, tuningu a korozi. Zvláštní, že je v ulicích měst více vidět Civic 4. generace.
Honda Civic 4. generace z okresu Sokolov.
CITROËN BX
Tento vůz byl zjevení. Bylo to UFO. Naprosto neobvyklý design byl navíc propojen s neobvyklou technologií – hydropneumatickým odpružením.
BX se začalo objevovat na našich silnicích taktéž až po revoluci. Stačilo si jen jednou sednout do tohoto vozu a věděli jste, že to je přesně to, co chcete. Pohodlí tohoto vozu je zkrátka neuvěřitelné.
Citroën BX projíždí záplavou v Praze na Podbělohorské ulici, 18. května 1996.
Bohužel ne každý dokázal ocenit design a nadčasovost tohoto vozu. BX potřebuje specifickou péči, což někteří majitelé zkrátka nedokázali pochopit – nechtěli (nebo nemohli) do vozů investovat. A tak se mnoho BX začalo rozebírat na náhradní díly, pohazovat do kopřiv nebo rovnou šrotovat.
Vidět dnes BX v hezkém stavu v klasickém provedení je už skoro zázrak. Vidět dnes kombi, tzv. verzi Break v hezkém stavu je takovým drobnějším svátkem. A když náhodou spatříte vrcholnou verzi GTi s původními okresními značkami, je to obrovský důvod k oslavám.
BX je zkrátka Citroën z doby, kdy měla tato francouzská značka „koule.“ Takové vozy se už nevrátí…
Podobných vozů, které postupně zmizely z našich ulic, je samozřejmě více. V následujících týdnech se k tomuto tématu zcela určitě vrátíme…
ODKAZ NA DALŠÍ ČÁST TOHOTO SPECIÁLU NALEZNETE ZDE.
Zdroje:
- Fotografie Fiatu UNO – soukromý archiv pana Radima Sochy. Informace o ceně v Tuzexu je z katalogu pro rok 1987 – poskytl pan David Kudláček.
- Fotografie Opelu Vectra – soukromý archiv pana Patrika Ruterle.
- Fotografie BMW E30 325i – soukromý archiv pana Pavla Ottla.
- Fotografie Hondy Civic VTi – Svět motorů 2/95; foto: A. Nosková.
- Fotografie Hondy Civic 4. generace – soukromý archiv pana Tomáše Rasejeva.
- Fotografie Citroënu BX – AutoTip 12/1996; foto: B. Horák.