Garáž Tuning Výstavy Z cest (počátek 21. století)

Vytěsněno z paměti?

FORD PROBE, vůz, kteří mnozí z nás pravděpodobně již vytěsnili z paměti. Toto cenově dostupné kupé bylo reakcí Fordu na vlnu japonských sportovních coupé, které byly v devadesátých letech velmi žádané – Honda Prelude, Nissan Silvia, Mitsubishi Eclipse nebo Toyota Celica.

V srpnu 1992 byla představena jeho druhá generace, do prodeje šla v roce 1993. Společnost Ford byla tehdy velice optimistická. Očekávali, že se každý rok prodá v Británii okolo 20 tis. kusů. Faktem je, že po 3 letech prodeje se počet prodaných kusů blížil slabě k 15 tisícům kusů. O 20 let později – v roce 2016 – zbylo v Británii pouze 718 registrovaných kusů.

Žhavá novinka – FORD PROBE 2. generace před jedním z mnoha Pražských autobazarů, rok 1993.

V Česku bylo Probe ještě více netradiční, avšak v průběhu 90. a 0. let se u nás začaly objevovat i kusy, dovezené z USA. V současnosti (červenec 2021) je u nás registrováno 441 Fordů Probe a to jak generace první, tak druhé.

Probe se pyšnilo motory od Mazdy. Slabší motor FS poskytoval výkon 86,4 kW – 115,9 hp. Silnější, čtyřiadvacetiventilový šestiválec KL-DE poskytoval 121,5 kW – 163 hp, od roku 1994 se do Probe dávala o trošku výkonnější varianta tohoto motoru se 123 kW – 165 hp. Probe tedy bylo poměrně slušným základem pro tuning.

Vždycky jsem byl na mrkačky (2006)

Okolo roku 2006 si Probe pořídil i pan Michal. Na vůz vzpomíná takto:

„Vždycky se mi líbily mrkačky a ameriky. Před Probem jsem měl PONTIAC FIREBIRD, potom HONDU PRELUDE. Kamarád si pořídil starší model, já jsem tedy chtěl mít ten novější. Myslím, že auto bylo vyrobeno v roce 1994.

Našel jsem si inzerát a vyrazili jsme pro auto až do Jeseníku. Jeli jsme tam kamarádovým Probem. Za auto jsem tehdy dal něco málo přes 20 tis. korun. Zaplatit auto vůbec nebyl problém. Tehdy to bylo bráno jako staré auto.

Probe bylo dovezeno domů, rok 2006.

Probe mělo občas problém se startováním, to byla také první obtíž, se kterou jsem se, během prvního roku vlastnictví, potýkal. Byla tam nějaká elektronická chyba. Jinak auto nebylo obtížné provozovat.

S manželkou jsme jednou jeli do práce a na namrzlé cestě jsme to „opřeli“ o svodidla. Byla to šupa, ale nám se nic nestalo. Auto bylo opravdu bytelné.

Vůz následně dostal poznávací značky Moravskoslezského kraje.

Auto jsem potom prodal jednomu bagristovi a ten to ani nepřihlásil. Byl to alkoholik, prý mu potom sebrali papíry.

Na Probe vzpomínám jen v dobrém, tak jako na všechna auta, která jsem vlastnil. Faktem je, že dnes mám Mercedes, a proto bych si jej už znovu nepořídil.“

Panu Bukovjanovi děkuji za milou vzpomínku.


Zdroj fotografie Probe před autobazarem: Svět motorů 39/93
Zdroj fotografií z Pražských Holešovic: Soukromý archiv pana Josefa Bubly.
Zdroj fotografie z tuning show v Brně: Soukromý archiv pana Radima Sochy.
Zdroj příběhu a fotografií Probe z Moravskoslezského kraje: Soukromý archiv pana Michala Bukovjana.

Všem pánům děkuji za sdílení a důvěru.

Zdroj statistických údajů o počtu registrovaných vozech v Česku: odkaz zde
Zdroj informací o Fordu Probe: odkaz zde