Tuning

Vytěsněno z paměti. (2000)

Letos v červenci jsme společně zavzpomínali na zapomenuté coupé od Fordu – model PROBE. Tehdy jsem zvolil poměrně opatrný název „Vytěsněno z paměti?“, který končil otazníkem. Zajímalo mě, kdo si dnes ještě na Probe vzpomene. K mému překvapení se na sociálních sítích objevily opravdu pestré reakce, což jen zesílilo plamen mého nadšení pro tuhle přehlíženou káru.

Nyní otazník nepoužiji. Jsem si téměř jist, že chronologického následovníka Probe – model COUGAR jste jistojistě z paměti vytěsnili.

Ford to zkouší znovu

V druhé polovině 90. let se Ford znovu pokusil uvést na trh coupé určené pro Evropský trh. Chtěli tím navázat na úspěšný typ Capri, jehož výroba byla toho času již dávno ukončena. Prodejní výsledky Probe, jenž bylo postaveno na Mazdě MX-6, nebyly příliš uspokojivé a tak Ford sáhl po starém receptu – přiblížit evropské coupé většímu rodinnému autu, které bylo toho času v produkci – Mondeu.

V Evropě se začal Cougar prodávat v prosinci 1998 a v prodeji setrval pouhé čtyři roky. Reakce veřejnosti byla velice smíšená převážně z důvodu využití tzv. „New Edge“ stylingu, kterým se Ford na přelomu 90. a 0. let pyšnil. Dalšími představiteli stylu „New Edge“ bylo například velice populární KA, coupé PUMA nebo bestseller a Evropské auto roku 1999 FOCUS.

Cougar byl osazen dvoulitrovým motorem ZETEC, nebo 2,5 litrovým V6 motorem DURATEC.

Kupte si Forda u firmy Dorda!

V devadesátkách bylo naprosto běžné, že automobiloví závodníci zakládali podniky v odvětví prodeje a servisu automobilů. Uveďme například Miloše Bychla, který v roce 1993 otevřel salon svůj nadčasový salon BMW Bychl ve Vestci.

Dalším závodníkem, jenž otevřel svůj podnik byl Milan Dorda. Ten začíná po revoluci s prodejem značky Škoda, v roce 1993 nahrazuje Škodovky Fordem. Dorda vystavěl v Novém Boru zcela nový a moderní autosalon i s linkou STK a ME pro osobní, ale i nákladní vozy. Brzy se řadí mezi nejlepší prodejce v republice.

Závodní tradice naštěstí v rodině zůstala a oba synové se vrací na závodní okruhy. Starší syn Aleš jezdí závody s vozem Ford Escort a mladší Lukáš vyhrává 4 tituly s formulí Ford. Oba jeli několik sezón v mezinárodních závodech, kde obsazovali přední příčky. Všechny závodní stroje si samy koučují a hlavně servisují, což jim dodává mnoho dalších důležitých zkušeností do podnikání.[1] Firma pana Dordy funguje dodnes.

Lukášův Cougar (2000)

V dubnu 2000 odhaluje svůj vůz mladší syn Milana Dordy – Lukáš – v magazínu Speed. Jedná se o speciálně upravený Cougar s motorem o objemu 2,5 L V6. Ten má upravenou řídící jednotku a tak se výkon vyšplhal až na 200 koní. Maximální rychlost se z původních 225 km/h zvedla na 255 km/h. Vůz dostal i upravený podvozek – nižší a tvrdší.

Mimo to se auto pyšnilo 17″ disky BORBET RST18, což byla také rarita, jelikož se už nevyráběly. Vše bylo umocněno zadním spoilerem. Cena vozu přesahovala 1,3 mil. Kč.[2]

Současnost

Kdysi auto za víc jak milion korun dnes nalezneme v inzerci v cenách do 70 tis. Kč (dle stavu). V současnosti by se na českých silnicích mělo pohybovat 221 Fordů Cougar.[3] Bohužel se jejich počet každým rokem snižuje.[4]

Zdroje a dodatky

  1. AUTODORDA.cz – O NÁS, odkaz zde
  2. Fotografie + informace o voze L. Dordy – magazín Speed 4/2000 – autor Petr Horák. Sken zaslal pan Jakub Michalowský. Vřelé díky!
  3. Centrální registr vozidel – statistika I. pol./2021 (k 30. 6. 2021) – Ministerstvo dopravy ČR, odkaz zde
  4. Statistika k 30. 6. 2021 (viz. odkaz v bodě 3 výše) porovnána se statistikami z uplynulých let a měsíců.