Autosalony Reklamy

SAAB se vrátil!

Vozy značky SAAB mají v našich končinách pestrou historii. SAABy se k nám dovážely (samozřejmě v omezeném množství) už v 60. letech 20. století. K dispozici byl ku příkladu SAAB 96, který na tehdejší poměry stál ohromných 125 tis. Kčs. SAABy slavily úspěch i v motorsportu, vynikajících výsledků dosáhl zejména pražský závodník Zdeněk Treybal.

Vše se však mění s příchodem normalizace, kdy je dovoz a provoz těchto vozů značně ztížen. Servisovat SAABy v období normalizace bylo velice obtížné, často je drželi při životě jen nadšenci.

Mistr Karel Gott se svým SAABem 96, který si zakoupil v Tuzexu, 60. léta.[1]

Nový začátek – 1994

V roce 1994 se konečně severská automobilka rozhoupala a nalezla vhodného partnera. Díky pražské společnosti Wallicar s. r. o., jež se stala výhradním dovozcem trollhättenských vozů, bylo konečně možné oficiálně zakoupit SAABy i u nás.

Původní salon SAAB Wallicar s.r.o., sídlící na Křesomyslově ulici č. p. 25 v Praze. Dnes je na tomto místě prodejna sex shopu Erotic City.[2]

SAABy byly vždy vyhlášené pro svůj sportovní charakter a bezpečnost. Individualitu potenciálních zákazníků zdůrazňoval slogan „Z osobních důvodů.“

Typickými majiteli SAABů byli právníci, architekti, lékaři a další příslušníci velmi dobře placených zaměstnání. Mimo jiné i vyznavači svobodných povolání. Není se čemu divit. Nejlevnější SAAB 900 s dvoulitrovým motorem byl k mání za 700 tis. Kč, nejdražší model – Cabrio SE se šestiválcovým motorem o objemu 2,5 litru – stál astronomických 2,1 mil. Kč!

Od roku 1994 se u nás prodalo okolo 100 SAABů ročně.

Uvnitř původního salonu SAAB, rok 1994.[2]

Spolu s prodejnou zahájil činnost i značkový servis, který poskytoval podporu vozům soudobým i starším. Slavnostního otevření první prodejny sídlící na Křesomyslově 25 v Praze se zúčastnil i rally jezdec SAABu Eric Carlsson (dnes již zvěčnělý).

Švédský závodník Eric Carlsson v původním salonu SAAB Wallicar Praha, rok 1994.[2]

Reklama od Svěráka

V první polovině devadesátých let vznikla umělecky pojatá reklama na SAAB 9000 CDE V6. Za reklamou stál režisér Jan Svěrák, který tou dobou působil i na poli reklamních spotů. Spot vznikl bez spolupráce s agenturou a Svěrák ho nabídl přímo generálnímu řediteli Saabu. Při vzniku reklamy neplatil Saab nic než přímé náklady – tvůrci ji natočili bez honoráře a jedinou podmínkou bylo, že jim do reklamy nebude nikdo mluvit. Dílo mělo i drobný úspěch na festivalu reklamy v Cannes – Cannes Lions. Cenu si však nezískalo. Reklama se nakonec vůbec nevysílala a běžela jen okrajově v showroomech automobilky. Pražský autosalon nebyl výjimkou. Spot se SAABem byl pro Svěráka závěrem jeho působení v reklamní branži, posléze se věnoval pouze větším uměleckým formátům.

Česká reklama na SAAB 9000 CDE V6, rok 1993.[3]

Svět se točí – 2. polovina 90. let

Svět se samozřejmě neustále vyvíjí a podmínky pro prodej aut zpřísňují. V roce 1998 otevírá společnost Wallicar nové centrum SAAB v Praze 4 – Lhotce. Nové centrum umožňovalo poskytovat služby na mnohem vyšší úrovni, což bylo vyžadováno nejen automobilkou, ale i klienty.

Nový showroom SAAB Wallicar sídlil v Krhanické ulici č. p. 381 v Praze 4 na Lhotce. Dnes jsou na místě druhého showroomu chovatelské potřeby.[4]

Rok 1998.[5]

Otevření salonu provázela i výstava automobilů SAAB různých typů, které jezdily na českých silnicích. Nechyběli ani majitelé SAABů z řad českých umělců – Bolek Polívka a Zdeněk Svěrák.

Klasické vozy SAAB při příležitosti otevření druhého salonu Wallicar v pražské Lhotce, rok 1998.[4]

Přípitek věrných SAABistů.[5]

V roce 1997 se nabídka rozšířila o nový typ 9-5, o rok později i model 9-3. Výroba typu 9-5 v provedení combi se toho času teprve připravovala. Stále žádaný, klasický model 9000 CS se čtyřmi různými motory ve výkonovém rozpětí 96 – 147 kW setrval v nabídce i nadále.

Představení SAABu 9-5 na Ještědu – v pozadí mj. opět Eric Carlsson, rok 1997. První dovezený vůz byl vydražen za 1,3 mil. Kč. Částka byla věnována na dobročinné účely.[6]

V roce 1999 si ze showroomu v Krhanické ulici odvezla model 9-5 SE 2.0T i známá česká zpěvačka Ilona Csáková. Jistě dobře věděla, co dělá, jelikož jí severské vozy zachránily život. Téhož roku havarovala se svým Volvem na dálnici D1, vůz obrátila na střechu a skončila v příkopu. Škoda se vyšplhala k 1,5 mil. Kč.

Bezpečí především, o tom ví Ilona své. Švédské vozy jí zachránily život.[7]

Nové milénium

V roce 2001 prodala společnost Wallicar sedm vozů Pražskému hradu, kde nahradily konkurenční Volva v roli vozů pro dopravu státních návštěv. Jednalo se o modely 9-5 a jeden z nich je v nyní v aukci.

Předání SAABů 9-5 do vlastnictví správy Pražského hradu, 18. září 2001.[8]

V roce 2002 stihla otevřít ještě jeden předváděcí salon na Vinohradské třídě v Praze. O dva roky později se firma přejmenovává a v roce 2011 končí s působením na českém trhu.

V roce 2012 zaniká SAAB Automobile a další kapitola automobilového světa je definitivně ukončena.

Zdroje

  1. SAABplanet.com, odkaz zde
  2. Auto Tip 25/94, foto: J. Maršíček.
  3. YouTube kanál „BeNiSh McFly,“ odkaz zde.
  4. Automobil Revue 8/98, T. Hyan.
  5. Auto Tip 13/98, foto: V. Novák.
  6. Zdroj neznámý, fotografii poskytl pan T. Vojtíšek.
  7. Profimedia.cz.
  8. Brožura SAAB, poskytl pan T. Vojtíšek.

Speciální poděkování patří panu Tomášovi Vojtíškovi, který mi pomohl dát historické stopy SAABu u nás do širší souvislosti.