Garáž Z cest (90. léta) Z cest (počátek 21. století)

Pravé versus falešné (2000)

Projekt 90s CZECH ROADS úspěšně prokázal výskyt mnoha drahých a exotických vozů na našich silnicích v 90. a 0. letech. Stále však existují vozy, které našemu archivu unikají a nemůžeme jednoznačně potvrdit, zdali byly u nás vlastněny.

Je prokázán výskyt mnoha raritních Ferrari na našich silnicích už v 90. letech. Vzpomeňme si ku příkladu na impozantní kousky v garáži pana Kleina, jež svého času obsahovala vzácné FERRARI DINO 246 GT L (vyrobeno pouze 350 kusů)!

Jednou z největších záhad, jež jedna skupina lidí vyvrací a druhá potvrzuje je FERRARI F40. Při mém pátrání jsem prozatím nebyl schopen potvrdit, zdali bylo F40 u nás vlastněno, resp. registrováno. Jeden pamětník si vybavuje červené F40 v lakovně na severu Prahy okolo roku 1998. Fotografie bohužel chybí. Jednoznačně však můžeme říci, že F40 našimi silnicemi brázdilo. Stalo se tak koncem 90. let, kdy Ferrari Club Deutschland vyrazil do Prahy. Tyto F40 však nikdy nebyly registrovány v České republice. Můj úsudek tedy tvrdí, že zde žádné Ferrari F40 nebylo vlastněno před rokem 2010.

Praha, 1998. Ferrari Club Deutschland dorazil do Prahy, své vozy vystavili mj. u hotelu Intercontinental, poblíž Pařížské ulice. Nechybí ani F40.[2]

V uplynulých dnech se ke mně dostala pozoruhodná fotografie z neznámého bazaru, kde byl mezi vozy zaparkován vůz silně připomínající Ferrari F40 s bezpruhovými, krajskými značkami. Ihned jsem to vyslal ven mezi sledující a byl jsem hbitě upozorněn, že se jedná o repliku. Repliku, která se mj. objevila na výstavě v pražských Holešovicích roku 2000.

Jak můžete vidět, pravému F40 se to podobá jen na první dojem. Replika stála na platformě PONTIACu FIERO. Ten byl spolu s TOYOTOU MR2 nejpoužívanějším základem pro stavbu replik tohoto druhu. Replika F40 byla registrována v okresu Mladá Boleslav na přelomu let 1996 – 1997. Jak je zřejmé z fotografií, mohla být normálně provozována na českých silnicích. Stopy po voze končí v prosinci 2000, poté pravděpodobně skončil v bazaru, kde byla nějaký čas na prodej. Vůz by měl být nyní stále ve sbírce majitele, který sdružuje repliky tohoto druhu.

Zdroje

  1. Fotografie z garáže – soukromý archiv pana Martina Kleina.
  2. Ferrari club DE u hotelu Intercontinental – soukromý archiv pana Marka Kroupy.
  3. Fotografie repliky F40 z boku – soukromý archiv pana Ondřeje Misíka.
  4. Fotografie repliky F40 ze předu – soukromý archiv pana Radka Kočky.

Všem pánům děkuji za zaslání fotografií a důvěru.