Garáž Tuning

Ke klientkám reprezentativně! (2000 – 2004)

Našemu čtenáři Petrovi G. bylo v roce 2000 krásných 20 let. Doba euforie a mladosti se podepsala i na stylu řízení a vlastněných autech. Čím si Petr prošel na počátku tisíciletí a co se mu poštěstilo vlastnit?

Bouračka v tátově autě

Petrův otec vlastnil dieselového PEUGEOTa 405 GRD (break), toho času nijak nezvyklé auto. Nejstarší ojeté kusy z počátečních let výroby se daly sehnat bez problému i za cenu pod 100 tis. Kč. Jednoho dne Petr nejel tak, jak by měl, což vyústilo v nehodu v zatáčce, kdy Peugeot nezatočil a místo bezpečného projetí zatáčky ji projel rovně. Naštěstí vyvázl bez zranění, i když doma to bylo jistě pozdvižení, poněvadž toho času si většina motoristů svých aut vážila.

Petr se však rozhodl jít dál a o rok později pořizuje další káru.

Ford po důchodci

Píše se rok 2001 a Petrovi je 21 let. I přes eskapád s otcovým vozem o rok dříve se řízení opravdu nebojí a pořizuje ojetý FORD SIERRA. Ford byl zakoupen od starého pána za 75 tis. Kč. Vůz byl plně sériový. Rok 2001 by se dal nazvat rokem tuningu. Toho času vtrhl do kin nezapomenutelný trhák Rychle a zběsile, který podnítil lásku k úpravám aut nejednoho motoristy. Petr jistě nebyl výjimkou a i přesto, že studoval, opatřil vůz „low cost“ tuningem.

„Bylo to jedno z nejlepších aut, co jsem měl. Nikdy mě nikde nenechalo, bylo pohodlné, mělo super motor, který jezdil za 7 litrů a díky krouťáku v nízkých otáčkách se s ním dalo jezdit jako s nafťákem,“ vzpomíná Petr.

Alpina za peníze z brigády

Čas letí a mnohdy si ani neuvědomujeme, co vše je okolo nás. Je tu rok 2002 a na plátnech kin jsou promítány žhavé novinky – Pán Prstenů: Dvě věže, Harry Potter a Tajemná komnata nebo (dnes již klasická) Bondovka s Piercem Brosnanem v hlavní roli – Dnes neumírej. Petrovi je 22 let a rozhodl se, že svůj vozový park posune na další úroveň.

Petr byl nafoukaný Pražák – tedy alespoň tak sám na sebe vzpomíná. Toho času si přivydělával při studiu jako „placený společník pro ženy.“ Tento druh brigády velmi vynášel, a proto ještě toho roku pořizuje ALPINU B12. Konkrétně se jedná o 128. vyrobený kus z celkových 305.

Za sumu 150 tis. Kč sehnal Petr svou Alpinu s monstrózním motorem V12 o objemu 5,0 litru. Cena je opravdu uvěřitelná, toho času byly vozy tohoto druhu na svém cenovém dně. Vůz byl zakoupen od pána z Českých Budějovic.

„Pán, který mi to prodával byl trošku exot. Mrzí mě, že se nedochovala fotografie z inzerátu, když jsem BMW kupoval, ta byla jednoznačně deset bodů z deseti. Představte si BMW, vyfocené zepředu, vrchol Německé techniky ve své době, krásný interiér a na předních sedačkách byly klasické americké potahy s vlajkou USA a tím jejich americkým orlem – prostě kýč, jak bič! Svítilo to z toho auta na dálku. Dodnes mě mrzí, že se ta fotka ztratila.“

Jednou jel Petr v zimě k jedné klientce do Čáslavi. Po jeho příjezdu (nepřekvapivě) napadl sníh. Petr však nepřezul a měl stále vzadu na autě letní gumy. Klientka bydlela ve slepé ulici s mírným kopečkem dolů a když odjížděl, tak hrabal na místě. Marně zkusil zařadit „D,“ vylézt z auta a tlačit, což však taky nešlo, jelikož nebyl schopen dvoutunovou mašinu sám pohnout z místa. Pod autem se utvořil uklouzaný led.

Petr (vpravo) v reportáži magazínu Žena a život, raná 0. léta.

Byla první hodina ranní a pomoc samozřejmě nebyla k dispozici. Z vyčerpání začalo být Petrovi všechno jedno. Klouzáním se dostal pravým zadním kolem k obrubníku, kde se o něj zapřelo diskem a škrábáním se Petr dostal pryč z ulice. Sice zničil disk, ale podařilo se mu odjet. Pokud se na něj někdo díval z okna, musel se královsky bavit, celá akce trvala asi hodinu, i když ulice měla pouhých padesát metrů.

Kam se Alpina poděla?

„Karma je zdarma a člověk musí občas padnout na držku, aby si uvědomil, že prachy a káry nejsou všechno,“ dodává Petr. Alpinu musel z nedostatku financí po přibližně dvou letech prodat. Při prodeji mu ukápla slza a po nasednutí do vozu, jenž si koupil poté – starý VOLKSWAGEN GOLF II. 1,8 16V – ukápla slza další.

Alpina byla prodána člověku ze Slaného a v roce 2006 se opět objevila v inzerci[2], tentokrát za 180 tis. Kč. Další osud vozu bohužel není známý.

Zdroje

  1. Fotografie Peugeotu, Fordu, Alpiny a Volkswagenu: soukromý archiv pana Petra G. Děkuji za zaslání a důvěru.
  2. Inzerát Alpiny: Tuning Magazine 7/2006.